Ιωάννου Πέτρος (PhD)
(Electrical Engineering, University of Southern California, Los Angeles, CA, USA)
Copyright: Academic Forum of Hellenic Electronic Forum
Ο σκοπός της παρούσας επιστολής είναι να τραβήξει την προσοχή σας σε ένα είδος επένδυσης, όπου η Ελλάδα, λόγω της ιστορίας της και της φυσικής της ομορφιάς, θα μπορούσε να είχε ιδιαίτερη επιτυχία. Κάθε πολιτισμένη χώρα έχει στην κορυφή των προτεραιοτήτων της την ποιότητα της δημόσιας παιδείας.
Συγχρόνως όμως προσφέρει ευκαιρίες για μόρφωση σε ιδιωτικά ινστιτούτα. Αυτό είναι ιδιαίτερα κερδοφόρο για μια χώρα όσον αφορά στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη (?) που διά νόμου απαγορεύεται η εγκαθίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, παρ’ ότι αναγνωρίζει πτυχία από ιδιωτικά πανεπιστήμια γειτονικών χωρών ως ισότιμα με τα πτυχία των δημοσίων Ελληνικών πανεπιστημίων. Οι αρνητικές συνέπειες για την Ελληνική οικονομία είναι πολλαπλές:
1) Όσοι νέοι δεν εισέρχονται σε δημόσια Ελληνικά πανεπιστήμια, ή ενδιαφέρονται για προγράμματα που δεν προσφέρονται σε αυτά, αναγκάζονται να φύγουν από την χώρα τους και να πληρώνουν δίδακτρα και έξοδα διαβίωσης στην αλλοδαπή. Τα χρήματα αυτά θα έμεναν στην Ελλάδα εάν υπήρχαν καλά ιδιωτικά πανεπιστήμια. Να σημειωθεί οτι το 5% των φοιτητών σε ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου προέρχονται από την Ελλάδα.
2) Οταν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι υψηλής ποιότητας, νέοι από άλλες χώρες θα έρχονται να φοιτήσουν σ’ αυτά, πληρώνοντας δίδακτρα και έξοδα διαβίωσης, προσφέροντας έτσι στην οικονομία της χώρας. Η Ελλάδα θα ήταν ιδιαίτερα ελκυστική σ’αυτόν το τομέα, λόγω της μακρόχρονης ιστορίας της σε θέματα επιστήμης και παιδείας: σκεφτείτε πόσο ελκυστικό θα ήταν ένα πανεπιστήμιο στην Σάμο, προν τιμήν του Πυθαγόρα, ή στην Κώ, προς τιμήν του Ιπποκράτη, ή στην Κύμη, προς τιμήν του Γεωργίου Παπανικολάου, και πόσα άλλα. Επί πλέον, η φυσική ομορφιά της Ελλάδας την κάνει ιδανικό τόπο για να ζήσει κανείς τα φοιτητικά του χρόνια.
3) Χωρίς ιδιωτικά πανεπιστήμια, η Ελλάδα στερείται επιχειρηματικών επενδύσεων στην ανώτατη παιδεία, οι οποίες θα άνοιγαν θέσεις εργασίας και θα προσέφεραν σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Στο σημείο αυτό να τονιστεί ότι υπάρχουν πολλοί Ελληνες με υψηλό μορφωτικό επίπεδο οι οποίοι είναι είτε άνεργοι, είτε εργάζονται στο εξωτερικό. Αυτοί οι άνθρωποι θα μπορούσαν να εργαστούν σε ιδιωτικά Πανεπιστήμια, ώστε να μπεί φρένο στην «διαρροή εγκεφάλων» που βιώνει η Ελλάδα τώρα, πολύ περισσότερο από πριν, λόγω της οικονομικής κατάστασης.
4) Μόρφωση σε συγκεκριμένους τομείς που το δημόσιο Πανεπιστήμιο αδυνατεί να προσφέρει, είτε λόγω των ωρών λειτουργείας του, είτε λόγω άλλων περιορισμών, μπορούν να προσφέρουν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, εφόσον η ζήτηση δικαιολογεί την επένδυση. Οι Έλληνες πολίτες στερούνται τέτοιες ευκαιρίες. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια παρουσιάζουν ορισμένα μοναδικά πλεονεκτήματα έναντι των δημοσίων. Μπορούν να αντιμετωπίζουν την εκπαίδευση ως επένδυση και να αναπτύσσουν προγράμματα υψηλής ζήτησης λόγω των εργασιακών ευκαιριών και των αναγκών της αγοράς. Μπορούν επίσης εύκολα να κλείσουν προγράμματα τα οποία γίνονται παρωχημένα ή παύουν να είναι δημοφιλή. Παραδείγματα λειτουργίας ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Κύπρο μπορεί να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα. Τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια στην Τουρκία, τα οποία έχουν κατορθώσει να επιτύχουν επίπεδα υψηλότερης ποιότητας από τα εκεί δημόσια Πανεπιστήμια, μπορούν επίσης να χρησιμεύσουν ως παράδειγμα.